Een ideale werknemer!

Ik zie er veel in mijn praktijk. Ideale werknemers. Ideaal voor de organisatie en de leidinggevende. Meedenkend, meewerkend, constructief, slim en als er iets niet goed gaat dan hebben we het erover en wordt eraan gewerkt, met een hoge mate van betrokkenheid.

Deze mensen beschikken vaak over een goede portie sensitiviteit. Organisatiesensitiviteit; hoe is de (informele) cultuur, hoe lopen de hazen, hoe bereiken we iets het beste. Zij kunnen zich goed inzetten voor het hogere doel van de organisatie. Daarnaast is er sensitiviteit. Sensitief zijn wil zeggen dat je:

  • in je eigen gedrag rekening houdt met de gevoelens, wensen of doelstellingen van anderen;
  • anderen in hun waarde laat en je verplaatst in hun positie;
  • laat blijken de gevoelens en behoeften van anderen te onderkennen;
  • je bewust toont van de invloed van je eigen doen en laten op anderen.
Eigenschappen of competenties die als smeerolie in de samenwerking werken en een enorme kracht hebben. Al of niet zichtbaar. Die helpen om resultaten te bereiken, die helpen om processen vlot te trekken, die helpen om te begrijpen wat er speelt en vervolgens nodig is. Ideale werknemers die gestaag carrière maken, die gevraagd worden voor hogere functies, die opvallen door onder andere deze eigenschappen.

 

Deze sensitiviteit heeft wel onderhoud nodig en kan in sommige situaties als een last beginnen te voelen. In de arena van de organisatie, in de arena van de belangen, in de arena van de ego's kan het zijn dat je voelt dat je jezelf kwijt raakt. Dat je je teveel op de ander of de omgeving hebt gericht en op een punt komt dat je zelf niet goed meer weet wat je wilt. Of niet weet hoe ruimte te maken voor wat jij wilt (dat ben je immers niet gewend). Niet zelden gaat het hier over ambitieuze vrouwen (toch in de meerderheid), slim en succesvol. En toch voelt dat voor hen niet zo. Door hun aanpassingsvermogen voelen ze dat ze zichzelf niet meer zijn of kunnen zijn.

 

Hoe doe je dat vervolgens? Eigenlijk is daar maar een antwoord op: door te luisteren naar jezelf en jezelf serieus te nemen. Dat is niet altijd eenvoudig. Anders zou je het natuurlijk al lang gedaan hebben. Luisteren naar jezelf betekent allereerst uitspreken wat je bezig houdt en te onderzoeken wat je tegen houdt om dat te doen. Want ja, kiezen voor jezelf in je werk past niet altijd, toch?! Niet zelden heb je al vele scenario's in je hoofd doorgenomen maar je komt er niet uit. Je richten op je gevoel kan je helpen om erachter te komen wat voor jou nodig is. Wat is, in de wirwar aan gevoelens, nu echt jouw wens?

 

Ik kan jou naar jezelf laten luisteren door echt naar jou te luisteren en te kijken. Het gaat dan even gewoon over jou en niet de ander, en dat kan alleen al kan heel fijn zijn. Ik help je om het minder complex te maken, ik haal eruit wat voor jou belangrijk is, op basis daarvan kijken we samen wat jou helpt. Wat jou helpt om deze sensitiviteit voor je en voor jou te laten werken. Betekent dit dan een grote verandering in je werk, in je leven? Dat hoeft niet, het kan zijn dat kleine wijzigingen in jouw werkwijze voor jou een groot effect brengen!  Daar gaat het uiteindelijk over; dat je luchtiger en lekkerder kunt werken. Bovendien besef en voel je dan echt zelf dat je een ideale werknemer bent.

 

Ben je net gestart in een nieuwe zwaardere functie en weet je dat dit voor jou een risico is? Of herken je het bovenstaande? Met mijn individuele coaching kun je hier veel in leren om niet in de valkuil te stappen en op een doeltreffende en prettige manier deze uitdaging aan te gaan.

 

Heb je er vragen over of benieuwd naar mijn werkwijze als coach zowel voor individuen als organisaties neem dan vrijblijvend en gratis contact met mij op.

 

Wil je vaker deze informatie ontvangen? Meld je aan voor mijn blog.

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0